Jäsenasiat

Liity jäseneksi

Klikkaamalla yllä olevaa linkkiä pääset sähköiseen liittymislomakkeeseen. Jos lomakkeen täyttäminen tuntuu hankalalle, voit ottaa yhteyttä jäsenasiainhoitajaan. Hän auttaa hakemuksen täyttämisessä.

JHL:n jäsenenä saat edunvalvontaa, tukea ja turvaa. JHL neuvottelee, jotta sen jäsenistön yhteiskunnallisesti tärkeän työn arvostus näkyisi kukkarossa ja hyvinvointina työelämässä. Jäsenenä saat myös monia jäsenetuja käyttöösi.

JHL on vakuuttanut jäsenensä Keskinäinen vakuutusyhtiö Turvassa. Vakuutus tarjoaa monipuolista turvaa matkoilla ja vapaa-ajalla.

Liittyessäsi JHL:n jäsenkesi liityt myös Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassan jäseneksi, ja sinulla on mahdollisuus saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, liikkuvuusavustusta ja vuorottelukorvausta.

Jäsenyydestä ja jäsenmaksuista ajantasaista tietoa löydät JHL:n sivuilta Klikkaa

eWertti Nettikassa    2.1.2023 alkaen jhl.futunio.fi

JÄSENPALVELU TIEDOTTAA

Lähetämme itsemaksaville jäsenille jäsenmaksuviitteet postitse joulu- ja tammikuun aikana. Viitteet lähetetään niille, joilla on itsemaksuvelvoite merkittynä rekisteriimme tai joiden perintäsopimusta ei ole saapunut palkanlaskennasta.

Mikäli saat jäsenmaksuviitteen, mutta et tällä hetkellä tarvitse sitä, voit säilyttää sen mahdollista myöhempää käyttöä varten. Jos esimerkiksi olet tällä hetkellä ilman ansiotuloja ja sinulla on jäsenmaksuvapautus voimassa rekisterissämme, voit jättää viitekirjeen huomiotta. Jos aloitat myöhemmin työsuhteen, esimerkiksi keikkatyön, voit maksaa jäsenmaksut saamallasi viitteellä kuukausittain.

Voit maksaa jäsenmaksusi myös omaJHL:n kohdassa Jäsenmaksut, jolloin et tarvitse postitse lähettämäämme viitettä.

Jos saat jäsenmaksuviitteen, mutta työnantajasi perii jäsenmaksut suoraan palkastasi, päivitä työsuhdetietosi omaJHL:n kautta. Päätämme sen jälkeen itsemaksuvelvoitteesi.

Lisätietoa jäsenmaksuista

Ansiopäivärahan määrä nousee vuoden 2023 alussa

Julkaistu 24.10.2022 klo 12:48 / Muokattu 31.10.2022 klo 12:21

Kansaneläkeindeksi nousee 4,2 prosenttia 1.1.2023. Kansaneläkeindeksillä tarkistetaan muun muassa peruspäiväraha, jota käytetään ansiopäivärahan laskennassa. Peruspäivärahan suuruus nousee vuoden 2023 alussa 35,72 eurosta 37,21 euroon päivässä.

Indeksikorotus nostaa samalla ansiopäivärahan perusosan määrää. Perusosa on käytännössä sama kuin Kelan maksama peruspäiväraha. Peruspäivärahan suuruus nousee ensi vuoden alussa 35,72 eurosta 37,21 euroon päivässä. Työttömyyskassan jäsenelle maksetaan lisäksi palkkatuloihin perustuvaa ansio-osaa, joka yhdessä perusosan kanssa muodostaa ansiopäivärahan. Ansiopäivärahan määrä nousee siis ensi vuoden alussa kaikilla.

Lue lisää ansiopäivärahan laskemisesta. Päivärahalaskuri päivittyy tammikuun 2023 alussa.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠Opasvideo päivärahan hakemiseen

Ole hyvä ja päivitä tietosi OmaJHL:ssä

OmaJHL on liiton sähköinen asiointikanava jäsenille. Palvelussa voit päivittää yhteystietosi, ammattinimikkeesi ja työsuhdetietosi. Voit myös maksaa jäsenmaksusi tai ilmoittaa jäsenmaksuvapautuksesta. OmaJHL:n kautta pääset myös jäsen- ja aktiivisivuille. Jäsenpalvelu 24h on poistunut käytöstä, omaJHL korvaa sen. Uuden palvelun myötä vanhat käyttäjätunnukset ja salasanat eivät omaJHL:ään käy.

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi, matkapuhelinnumerosi tai jäsennumerosi.
Salasanasi on joko linkin kautta luomasi salasana tai se, minkä sait matkapuhelimeesi.

Jäsenmaksut 2023

JHL:n kokonaisjäsenmaksu vuonna 2023 on 1 % ennakonpidätyksen alaisista palkkatuloista ja siihen rinnastettavista tuloista. Jäsenmaksusta liiton osuus on 0,70 prosenttia ja työttömyyskassan osuus on 0,30 prosenttia.

Liiton minimijäsenmaksu on pysynyt samana, se on 8 euroa kuussa. Poikkeuksena on 70 vuotta täyttäneiden jäsenten jäsenmaksu, joka on 5 euroa kuussa.

Ansiotuloista jäsenmaksu maksetaan kerran kuussa ja minimijäsenmaksu neljännesvuosittain. Itsemaksavien jäsenten viitteet on postitettu jäsenille joulu-tammikuun aikana.